Az azonnali fizetés és az arra épülő szolgáltatások bevezetése valószínűleg a magyar pénzintézeti szektor egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb beruházása lesz az elkövetkező években. A szolgáltatás bevezetése kötelező lesz minden pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó szereplő számára. Pár évvel ezelőtt még sok országban sokan tették fel azt a kérdést, hogy mi az üzleti indokoltsága az azonnali fizetés bevezetésének. Ezek a viták már a feledés homályába vesznek, az ügyfelek gyorsan növekvő igényei, a rohamosan terjedő open banking fejlesztések, a technológiai óriások és a fintech cégek fenyegető térnyerése miatt.  A fizetési iparág figyelme ezért most már inkább arra irányul, hogy mi tesz, mit tehet igazán sikeressé egy azonnali fizetési projektet. Az azonnali fizetés bevezetésének projektje Magyarországon hamarosan az utolsó évébe érkezik. Az elmúlt, nagyjából két évben sok fontos szakmai kérdésben született végleges döntés, megjelent a vonatkozó jogi szabályozás és a GIRO Zrt. szerződést kötött a dán Nets részvénytársasággal az alapinfrastruktúra kiépítéséről.  Érdemes tehát megállni egy pillanatra és a nemzetközi tapasztalatok alapján megvizsgálni a magyar fizetési rendszer meghatározó jellemzőit. A nemzetközi tapasztalatok többsége ugyan az iparági normák szerint még nagyon frissnek tekinthető, de számos kérdésben már kezd szakmai konszenzus kialakulni, és lassan körvonalazódik, hogy melyek azok a funkcionalitások és jellemzők, melyek sikeressé tehetnek egy azonnali fizetési rendszert. Az alábbiakban arra teszünk tehát kísérletet, hogy értékeljük is a magyar rendszert abból a szempontól, hogy mennyire tekinthetők megalapozottnak a rendszer sikerét előrejelző jóslatok.